JENIS PROMOSI 2 – JUALAN TERUS

Jualan Terus

– Melibatkan interaksi dan pertemuan secara peribadi antara jurujual dengan bakal pelanggan.

– Melantik ejen atau jurujual untuk mengunjung dari satu rumah ke satu rumah yang lain bagi memujuk dan mempengaruhi orang ramai membeli barang mereka.

– Jurujual akan dibayar komisen dan bonus berdasarkan jualan yang diperoleh.

Kelebihan jualan terus:

a) Pelanggan boleh melihat, merasai, menilai dan memeriksa barang tersebut sebelum membeli.

b) Mewujudkan hubungan mesra antara penjual dengan pembeli.

c) Penerangan tentang sifat, keistimewaan dan kualiti barang diberikan kepada pembeli dan setiap pertanyaan pembeli dijawab dengan serta merta.

Kekurangan jualan terus:

a) Liputan pasaran terhad.

b) Kos untuk melatih jurujual serta pemberian ganjaran jurujual adalah tinggi.

c) Pelanggan mungkin didesak untuk membeli.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s